Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

Αριστοφάνης - Όρνιθες - Αποσπάσματα


Τμήμα Γ4
Ομάδα 4
Παναγιώτης, Ηλέκτρα, Ελένη, 
Γρηγόρης, Νικήτας, Μαρία Μπ.

Αριστοφάνης, Όρνιθες  

----------------------------------------------

Αριστοφάνης 
Όρνιθες (414 π.Χ.)





Φύλλο Εργασίας 2

Δραστηριότητα 1 

Περιεχόμενο του έργου Όρνιθες

  Δύο Αθηναίοι φίλοι, ο πονηρός Πεισθέταιρος και ο αγαθός Ευελπίδης, επιθυμούν να βρουν το πουλί τσαλαπετεινό (που άλλοτε ήταν άνθρωπος, ο βασιλιάς Τηρέας) για να το ρωτήσουν σε ποια πόλη μπορεί κανείς να ζήσει ήσυχα, πλούσια και ειρηνικά. Στην εισαγωγή του έργου, λοιπόν, εμφανίζονται οι δύο φίλοι να πετούν μέσα από το δάσος, ο ένας πάνω σε μια κουρούνα και ο άλλος σε μια καλιακούδα, δηλώνοντας ότι μεταναστεύουν επειδή βαρέθηκαν τη δικομανία των Αθηναίων.
Όταν πια βρίσκουν τον τσαλαπετεινό, εκείνος τους απογοητεύει, καθώς δεν έχει να προτείνει καμία πόλη που να τους αρέσει. Τότε όμως ο Πεισθέταιρος συλλαμβάνει την ιδέα να ιδρύσουν μαζί με τον τσαλαπετεινό-Τηρέα την πόλη των πουλιών στους αιθέρες, στο μεσοδιάστημα δηλαδή μεταξύ του κόσμου των ανθρώπων και του κόσμου των θεών. Ο τσαλαπετεινός πείθεται και καλεί τα πουλιά για να τους ανακοινώσουν μαζί το σχέδιο του Πεισθέταιρου.
Τα πουλιά εμφανίζονται αγριεμένα από την εισβολή των ανθρώπων και θεωρώντας ότι ο τσαλαπετεινός τους πρόδωσε, ετοιμάζονται να επιτεθούν στους εισβολείς. Για άλλη μιά φορά όμως ο Πεισθέταιρος παίρνοντας τον λόγο, φουσκώνει τα μυαλά των πουλιών και μαγεύει σταδιακά το ακροατήριό του. Στο τέλος πείθει τα πουλιά να ιδρύσουν τη Νεφελοκοκκυγία (= κατοικία των κούκων στα σύννεφα, την πόλη δηλαδή των πουλιών) με στόχο να αναδειχτούν σε ρυθμιστές της θεϊκής εξουσίας λειτουργώντας ως ενδιάμεσοι των θεών με τους ανθρώπους.
Έτσι, τα πουλιά χωρίζονται σε ομάδες εργασίας και ξεκινάει το χτίσιμο του τείχους που θα περιβάλλει τη χώρα των πουλιών και θα εμποδίζει έτσι την τσίκνα από τις θυσίες των ανθρώπων να ανεβαίνει στους θεούς.
Πριν ακόμα καλά καλά χτιστεί η πόλη και με πρώτον από όλους τον ιερέα που έρχεται για να κάνει θυσία, καταφθάνουν διάφοροι εκμεταλλευτές και καλοθελητές που προσπαθούν να αποκομίσουν οφέλη από την ίδρυση της Νεφελοκοκκυγίας. Ο Πεισθέταιρος όμως τους ξεφορτώνεται όλους και σιγά σιγά το τείχος ολοκληρώνεται.
Εν τω μεταξύ οι θεοί αρχίζουν να πεινάνε και να ανησυχούν γιατί δε φτάνει πια στους ουρανούς η κνήσσα των σφαχτών. Αρχικά στέλνουν την Ίριδα ως αγγελιαφόρο, την οποία όμως εκδιώκει βίαια ο Πεισθέταιρος. Έπειτα εμφανίζεται ο -πάντα αντιεξουσιαστής- Προμηθέας για να ενημερώσει μυστικά τον Πεισθέταιρο για τις αποφάσεις των θεών και να τον συμβουλέψει τι να κάνει για να τους πάρει την εξουσία.
Πραγματικά, όπως έχει προειδοποιήσει ήδη ο Προμηθέας, φτάνει αντιπροσωπεία των θεών για να διαπραγματευτεί την ελεύθερη διακίνηση της τσίκνας. Η αντιπροσωπεία απαρτίζεται από τον διπλωμάτη Ποσειδώνα, τον φοβερό φαγά Ηρακλή και τον αγροίκο Τριβαλλό, που είναι εκπρόσωπος των βαρβαρικών θεών. Οι διαπραγματεύσεις -οι οποίες διεξάγονται δίπλα από ένα σφαχτό που ψήνεται- καταλήγουν, πάντα σύμφωνα με τις συμβουλές του Προμηθέα, στον γάμο της όμορφης νεαρής θεάς Βασιλείας με τον Πεισθέταιρο. Έτσι το έργο τελειώνει με τη γαμήλια ένωση του Πεισθέταιρου και της ουράνιας θεάς.


Δραστηριότητα 3 

Κωμικά αποσπάσματα του κειμένου, Όρνιθες
(οπτικοποίηση) 

'' Περάστε δύο θέσεις μετά τη χοντρή κυρία.. ''

'' Πω, πω, πως λίγωσε τα μάτι του! Καλέ μη μου πάθεις τίποτα!.. Έλα... Σύνελθε...  Σήκω!''
'' Άσε με παιδί μου, κάνω ρηλάξ !!!"
'' Το φιλοδώρημα είναι υποχρεωτικό κύριε..! ''
'' Να μου βάλετε σκαμνάκι ! ''
'' Κάτσε στις σκάλες !! ''
'' Είναι απαράδεκτο! έπρεπε να 'χαν αρχίσει εδώ και δέκα λεπτά! ''
'' Ήρθαν και οι επίσημοι..! ''
'' Excuse me !! ''


[ Ενώ παίζει η Παράσταση.. ]
΄΄ ΜΑΜΑ, ΤΣΙΣΑΑΑ !! ''
'' Κρατήσου μωρό μου, σε λίγο θα κάνει διάλειμμα! ''
[ μετά από λίγο.. ]
΄΄ Τι νερά είναι αυτά?! ''
'' Βρέχει? ''
'' Τι τρέχει? ''
'' Κάτι στάζει! ''
'' ΒΡΕ, δεν σου 'πα να κρατηθείς??! ''


'' Για σταθείται! Μου 'ρχεται μια ιδέα!! ''
Πω, πω, πω! Τι κατεβάζει η κούτρα μου ώρες - ώρες??! ''


Δραστηριότητα 2

(α)
Έχουμε πολιτική σάτιρα
Με το μεγάλο αυτό έργο, ο Αριστοφάνης βρίσκει την ευκαιρία να διακωμωδήσει τους συκοφάντες και τους κόλακες του δήμου, καθώς και τις θεωρίες για νέα πολιτεύματα.

(β) 
Σε αυτό το κείμενο η σάτιρα και το χιούμορ προκύπτουν με ειρωνεία και υπερβολή


Ατομική εργασία 1 

Επικαιρότητα έργου στη σημερινή εποχή 

Το έργο είναι επίκαιρο στην εποχή μας και έχει ανταπόκριση σε νέους στην ηλικίας μας γιατί έχει πολλά χιουμοριστικά στοιχεία και περιέχει αρκετό λεξιλόγιο που χρησιμοποιούμε σήμερα στην καθημερινότητά μας. Επίσης το κείμενο παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με την σημερινή εποχή


Ομάδα 4

Παναγιώτης, Ηλέκτρα, Ελένη, 
Γρηγόρης, Νικήτας, Μαρία Μπ.


 ----------------------------------------------

Ψαθάς - Μαντάμ Σουσού - Αποσπάσματα


Τμήμα Γ4
Ομάδα 2 
Μπιτζίνα, Κωνσταντίνα, Σοφία, 
Γιάννης, Κώστας, Αμπραάμ

Δημήτρης Ψαθάς, Μαντάμ Σουσού (1942)




Φύλλο Εργασίας 2

Δραστηριότητα 1


Μαντάμ Σουσού (1942) 

Η διαχρονική κωμωδία του Δημήτρη Ψαθά «Μαντάμ Σουσού», σε μια εξαιρετικά σπάνια θεατρική προσαρμογή που έγινε από τον ίδιο το συγγραφέα το 1942 (για το θίασο της κυρίας Κατερίνας, με τον Αιμίλιο Βεάκη στο ρόλο του Παναγιωτάκη), η οποία έκτοτε δεν έχει ξαναπαρουσιαστεί. Μια παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) σε σκηνοθεσία του Γιώργου Αρμένη και με τη Φωτεινή Μπαξεβάνη στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Παναγιωτάκης: ο Κώστας Σαντάς.
Η Φωτεινή Μπαξεβάνη, μετά την πληθωρική Λωξάντρα, υποδύεται την θρυλική «Μαντάμ Σουσού». Ο Βύθουλας και το Κολωνάκι. Ο νεοπλουτισμός και η απότομη προσγείωση της «νεόπτωχης» ελληνικής πραγματικότητας. Η «ντεκαντάνς» και οι αυταπάτες των μεγαλείων και της καλοπέρασης. Αλλά και τα κακέκτυπα των «σουσούδων» που συναντάμε γύρω μας. Όλα αυτά μέσα από την πένα του Δημήτρη Ψαθά, σε μια εξαιρετικά εύστοχη κωμωδία που μοιάζει επίκαιρη όσο ποτέ άλλοτε







Δραστηριότητα 3

Κωμικά Αποσπάσματα του έργου...!!!

Αξιοθρήνητο ήταν το ντιβάνι όπου καθόταν η Σουσού.
Ξεκοιλιασμένο και με σούστες ξεχαρβαλωμένες. Αυτά όμως δεν είχαν σημασία - στις επίσημες στιγμές της η μεγάλη οικοδέσποινα του Βουθούλα στρωνότανε σ 'αυτό με ύφος ηγεμονικό.


--Πώς σε λένε?
--Κατίνα,κυρία.
--Πρώτον δεν μου αρέσει το όνομά σου.Η υπηρέτρια μιας κυρίας καθωσπρέπει δεν ημπορεί να έχει το όνομα μιας τσοκαρίας. .Θα σε φωνάζω,το λοιπόν,Μαρί.




--Τρως πολύ?
--Δόξα σοι ο Θεός!
--Δηλαδή?
--Και δύο και τρία πιάτα.
--Αστείο πράγμα!Αυτές είναι κακές συνήθειες τις οποίες θα ξεχάσεις...
Οι αριστοκράτες με τους αριστοκράτες και οι πτωχοί με τους πτωχούς.




--Έξω βρομύλο!
--Για πρόσεξε πώς μιλάς,κυρά μου.
-Έξω,πτωχέ!
--Μέτρα τα λόγια σου,κυρα-Σουσού.
--Έξω,σαχλέ!



Τα μελιτζανιά είχαν άσπρα μανίκια και τα φιστικιά πράσινες πλάτες.

Εδώ είναι τέσσερα εσώρουχα εντόσθια.
--Τί?
--Ντεσούρ.
--Α!
Η Σουσού άπλωσε πάνω στο γραφείο μερικά σώβρακα,μακριά,άσπρα με γκρίζα κορδόνια από κάτω.
--Κρατάνε ζεστασιά.
--Έχετε δίκιο.
--Και ένα πουλόβερ.
--Αυτό?
--Μάλιστα.



Του κακού διαμαρτυρόταν ο Παναγιωτάκης.
--Μώρη ζαργάνα,τρελάθηκες?
--Γιατί ανόητε?


Ομάδα 2 
Μπιτζίνα, Κωνσταντίνα, Σοφία, 
Γιάννης, Κώστας, Αμπραάμ



Δημήτρης Ψαθάς - Εργοβιογραφία - Αποσπάσματα


Τμήμα Γ4
Ομάδα 1
Κώστας, Στέργιος, Τάσος
Άννα-Μαρία, Βάσω
Δημήτρη Ψαθά, Μαντάμ Σουσού

----------------------------------

Φύλλο Εργασίας 2 

Δραστηριότητα 1

Δημήτρης Ψαθάς

Καταγόταν από την Τένεδο και γεννήθηκε στη Τραπεζούντα του Πόντου τον Οκτώβριο του 1907 και το 1923 μετά το τέλος της μικρασιατικής εκστρατείας εγκαταστάθηκε στην Αθήνα όπου τελειώνοντας τις σπουδές του αφιερώθηκε τόσο στη δημοσιογραφία και ιδιαίτερα στην ευθυμογραφία όσο και στο θέατρο. Εργάστηκε στις εφημερίδες «Ελεύθερο Βήμα», σε ηλικά 18 ετών, όπου άρχισε να δημοσιογραφεί στο δικαστικό ρεπορτάζ. Ακολούθησαν τα «Αθηναϊκά Νέα», για πολλά χρόνια στα «Νέα» ως χρονογράφος και τελευταία στην «Ελευθεροτυπία». Το 1937 εξέδωσε το πρώτο του χιουμοριστικό βιβλίο με τον τίτλο «Η θέμις έχει κέφια» και τον επόμενο χρόνο το δεύτερο βιβλίο του «Η Θέμις έχει νεύρα». Το έργο που τον έκανε όμως πανελλήνια γνωστό ήταν το «Μαντάμ Σουσού». 
                                                    


Δραστηριότητα 3

ΚΩΜΙΚΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ :

-Σαχλέ!
Η δεύτερη:
-Βλαξ!
Η τρίτη:
-Πτωχέ άνθρωπε!


β) <<Η Τέχνη>>,όπου η Σουσού είχε ζητήσει να της επιπλώσουν
και της παραδώσουν <<εντός μιας εβδομάδας έτοιμα τα τρία
διαμερείσματα,χειμερινόν,θερινόν και ντεμί-σεζόν>>.
-Πόσα άτομα είστε,μαντάμ;
-Εν!
-Εν;
-Είπα εν,κύριε.
-Και κρατάτε τρία διαμερείσματα;
-Αστείο πράγμα!



γ) -Σαχλέ!
-Κυρία μου.
-Αμόρφωτε!
-Σας παρακαλώ!
-Σιλάνς!Ορίστε μας!Ψωμί δεν έχει να φάει και έχει την
αξίωσις να έχει προσφορά καλύτερη από μένα που έχω
εκατομμύρια!Δεν πταίτε όμως εσείς!Πταίνε αυτοί που
μαθαίνουν τα γαλλικά σε πεινασμένους και σε τσοκαρίες
και παίρνουν τα μυαλά τους αέρα!


δ) Σιλάνς!Όσον περί τις επίσκεψις εις τα μέγαρα μου,ανοιχτά
δι ' ὀλους.Αλλά σημείωσε.Δεν μπορεί να με βλέπει ο καθένας άντε-άντε.Προηγείται σε όλους αναμονή ει τους προθαλάμους.Προσέχεις;Κυρίες της αριστοκρατίας θα αναμένουν τέταρτον.Κύριοι έτσι κι έτσι μισή ώρα.Και λαουτζίκος μια ώρα.
Μάλιστα Κυρία


Δραστηριότητα 2

(α) 
Η σάτιρα που εντοπίζουμε στο κείμενο, είναι η σάτιρα χαρακτήρων, ειρωνεία και υπερβολή. Ο τύπος ανθρώπου που σατιρίζεται στο κείμενο, είναι ένας τύπος κύριας μεγαλομανής ή αλλιώς ψώνιο.

 (β)
Η σάτιρα και το χιούμορ στο έργο αυτό εμφανίζεται με την επιλογή λέξεων ή χαρακτηρισμών, ειρωνεία   και υπερβολή. 


1η Ατομική εργασία

Επικαιρότητα του έργου στην εποχή μας 

Ναι, είναι επίκαιρο το έργο στην εποχή μας επειδή υπάρχουν πολλοί τέτοιοι τύποι χαρακτήρων. Πιστεύουμε πως δεν θα έχει ανταπόκριση  γιατί οι νέοι στην ηλικία μας ζητάνε άλλα πράγματα από το θέατρο ή τις ταινίες. 


Ομάδα 1
Κώστας, Στέργιος, Τάσος
Άννα-Μαρία, Βάσω

--------------------------------------------



Αριστοφάνης - ΕργοΒιογραφία - Αποσπάσματα


Τμήμα Γ4

Ομάδα 3

Άννα-Μαρία, Άννα, Μαρία, 
Μιχάλης, Νίκος, Βασίλης

Αριστοφάνης, Εργοβιογραφία 



Φύλλο Εργασίας 2

Δραστηριότητα 1
                     
Αριστοφάνης   ( 452- 385 π.Χ. )               

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 450 π.Χ. περίπου, και πέθανε στα μέσα της δεκαετίας του 380 π.Χ. Έζησε στην Αθήνα και μεγάλωσε τα χρόνια που ξεκίνησε για την Αθήνα και τους κατοίκους της μία εποχή ειρήνης και άνθησης, κατά την οποία στην πολιτική ζωή κυριαρχούσε η προσωπικότητα του Περικλή (ειρήνη με την Σπάρτη και την Περσία), και η οποία διήρκεσε μέχρι την έναρξη του τριακονταετούς πελοποννησιακού πολέμου το 431 π.Χ..
Ήταν γιος του Φιλίππου, γνήσιου Αθηναίου, από τον Δήμο Κυδαθηναίων κι έτσι θεωρείται κι αυτός ντόπιος. Για τη ζωή του, όμως, μόνο ελάχιστα μας είναι σήμερα γνωστά.

Ο Αριστοφάνης, γιος του Φιλίππου από τον δήμο Κυδαθήναιον, ήταν Αθηναίος σατιρικός ποιητής του 5ου αιώνα (περίπου 445 - 386 π.Χ.). Ο Αριστοφάνης είναι, μαζί με τον Εύπολι και τον Κρατίνο, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της περιόδου της αρχαίας αθηναϊκής κωμωδίας που χαρακτηρίζεται ως «αρχαία κωμωδία» και ο μοναδικός, του οποίου σώζονται ακέραια έργα. Κατά τον 5ο αιώνα π.Χ., συνέγραψε 46 κωμωδίες. Από αυτές σώζονται έντεκα ακέραιες, ενώ παραδίδονται 924 αποσπάσματα.
Νυμφεύτηκε νωρίς κι απέκτησε τρεις γιους, τον Φίλιππο, τον Νικόστρατο και τον Αραρότα. Ο τελευταίος ήταν κι αυτός κωμικός ποιητής και με το όνομά του ο Αριστοφάνης δίδαξε στα τελευταία χρόνια της ζωής του τις κωμωδίες του "Κώκαλον" και "Αιολοσίκωνα". Ο Αραρώς δίδαξε και δικά του πρωτότυπα έργα.
Έλαβε συνολικά, 10 μεγάλα πρώτα βραβεία σε σχετικούς θεατρικούς διαγωνισμούς. Από τα έργα του φαίνεται πως είχε εξαιρετική μόρφωση, γενική και ειδική. Εκτός από τη καθολική μόρφωση, που η Αθήνα του Περικλή έδινε στους νέους, γνώριζε άριστα τα έργα των προηγούμενων ποιητών και φρόντισε να τελειοποιηθεί στη σκηνική τέχνη. Ήτανε πνευματωδέστατος ευφυολόγος, χιουμορίστας και με περίσσεια τόλμη καυτηρίαζε, προπάντων τους δημαγωγούς, τους σοφιστές και τον Δήμο Αθήνας.
Φαίνεται πως γνώριζε πολύ καλά τις τραγωδίες του Αισχύλου, τον οποίο θαύμαζε για τη συντηρητικότητά του και που, στους "Βατράχους", ύστερ' από μεγάλη διαδικασία, που γίνεται στον Άδη, δίνει τα πρωτεία της τραγικής ποίησης. Επίσης είναι άριστος γνώστης των "Ωδών" του Πίνδαρου και του Στησίχορου. Εκείνος όμως που επέδρασε πολύ στο ύφος, στη τεχνική και στη γλώσσα του, ήταν ο Ευριπίδης, παρόλο που αποτελούσε το μόνιμο στόχο των επιθέσεων και των διακωμωδήσεών του. Ο Κρατίνος, για να χαρακτηρίσει την προσκόλληση αυτή, έπλασε το ρήμα "ευριπιδαριστοφανίζειν"

Σωζόμενες Κωμωδίες


Δραστηριότητα 3

Κωμικά Αποσπάσματα του έργου  Όρνιθες 

κουκε ελέησον
κουκε ελέησον
κουκε ελέησον !!








Βρε παλιο *τουτ* !
Γιατί με βγάλατε να χαιρετήσω;
Όρεξη είχα να δω τα μούτρα τους !






Πως να την βγάλουμε ; 
Δεν κατάλαβες !..
Εγώ θα την βγάλω !..
Άλλωστε και εκείνη με συμπαθεί !
Για την πόλη λέμε βρε !
Τι όνομα να της δώσουμε !
ΑΑΑ !.....
Σας αρέσει το 'ΑΗΔΟΝΙΑ' ;
E, ΔΕΝ ΤΡΏΓΕΣΑΙ ΠΙΑ ! 
Πως σας φαίνεται το 'ΣΥΝΝΕΦΟΎΠΟΛΗ' ;
ΠΟΛΎ ΩΡΑΊΟ!!! ΤΈΛΕΙΟ !!!









Έχεις άδεια εισόδου απ'τον Ορνίθαρχο ; 
ΟΧΙ ! 
Έχεις άδεια  παραμονής απ΄τον Καλιακουδάρχο ; 
Που ακούστηκε οι να χρειάζονται άδειες ; 
Ποιοι θεοί ;
Εμείς καταργήσαμε τους θεούς που ξέρεις !
Τώρα τα πουλιά είναι οι θεοί των Ανθρώπων ! 











Εδώ είναι η πολιτεία των πουλιών !
Έχω και τον 'ΘΑΥΜΑΣΤΌ ΚΌΣΜΟ ΤΩΝ ΖΏΩΝ ' !!








Ομάδα 3

Άννα-Μαρία, Άννα, Μαρία, 
Μιχάλης, Νίκος, Βασίλης

--------------------------------------------